بسم الله

 
در ابتدا طبق سنت گذشته و بی مقدمه ؛ این متن "بررسی تخصصی" نیست ، بررسی تخصصی همان گونه که از اسمش بر می آید ، باید ماحصل تخصص باشد که  این چنین تخصصی را در خود نمی بینیم ، نگاهی مختصر یا " از دید مصرف کننده " شاید بهـترین عنوان این متن باشد .
 
مقـدمه ؛ تارا پلاس
دو بخشی تــارا    پلـاس . یک بخش ایرانی و یک بخش خارجی ، اما هر چه هست از سری تولیدات وطنیست و قرار نیست پشت عنوان تولید ملی ، پنهـان شود . نقد هـای بسیاری بر تولیدات جی ال ایکس وارد است ، که اگر بنا به انتقادات جدی باشد ، پرچم این انتقاد دست خود ما خواهـد بود ، اما ...
... امــا می شود نیمه ی پر لیوان را نیز دید ، اینکه بازده این شرکت نسبت به اعتماد عمومی و سرمایه گذاری و حمایت دولتی به چی میزان است ، اینکه هنوز در بین صنف خود ، تنها تولید کننده تلفن همراه فعال است ،  اینکه شخص دوم مملکت ات هم از آن برند معروف داشته باشد و هنوز بتوانی سرِپا بمانی و... از همه این اما و اگر ها اگر بگذریم ، می شود گفت ، آن پولی را که می توانستیم به وارد کننده ی محترم بدهیم ، به تولید کننده ( به قول شما مونتاژ کار ) بد بخت دادیم ( تولید کننده بدبخت نیست ، بدبخت شده است ، حالا بماند از اینکه هم از خودی می خورد و هم از ناخودی و بماند که در این سالها به نام سیاست باز اقتصادی ، چه پدری از تولید کننده ها درآمده است - در خواهد آمد ، پس قبول کنید تولید کننده بدبخت است :) )
 
glx m3 را قرض گرفتم
glx 2690 را هدیه گرفتم
و tara plus را هدیـه دادم .
 
رونــد دوست داشتنی
اگر تولید است که هر روز بهتر از دیروز تولید می کنند ، اگر مونتاژ است که باز هم خوب محصولاتی را مونتاژ می کنند .
بهتر است آسمان ریسمان بافتن را کنار بگذاریم و برویم سر اصل مطلب .
جی ال ایکس تارا پلاس را فروردین 96 تهیه کردم و متن پیش رو ماحصل 2 ماه دورادور کار کردن با آن می باشد .
 
مختصات کلی محصول ؛
+ دو سیم کارت
+ مجهز به حس‌گر اثر انگشت (Fingerprint Sensor)
+ Mediatek MT6580 Chipset Quad-Core Cortex-A7 CPU 32 bit 1.3 gz
+8 گیگابایت حافظه داخلی
+1 گیگابایت رم
+LCD IPS 5.0 inch HD
+2G، 3G شبکه ی ارتباطی
+EDGE، GPRS، Wi-Fi، بلوتوث، رادیو
+8.0 مگاپیکسل / 2 مگاپیکسل
+Android Lollipop 5.1
+اثرانگشت (FingerPrint)، روشنایی (Light)، شتاب‌سنج (Accelerometer)، مجاورت (Proximity)
+باتری با ظرفیت 2200 میلی‌آمپر ساعت
 
glx tara plus
جعبه گوشی به قدری محکم است که اگر از خرمشهر به هر کجای ایران که ارسال شود ، نگرانی از دِفُرمه شدن جعبه و آسیب احتمالی را از بین می برد ، اطلاعات گوشی به صورت مختصر پشت جعبه نوشته شده و می توان طرح جعبه را قابل قبول دانست.
glx tara plus
درون جعبه محتویاتی چون شارژر دو تکه با سیمی کوتاه به طول شارژر های معمولی ، هدفون ،  برچسب اضافه برای صفحه نمایش ،  قاب مات و غیر قابل انعطاف ، و بن تهـیه رایگان سیم کارت همراه اول و کارت هدیه اینترنت یک ماهه این اپراتور به اضافه دفترچه راهنما و دفترچه ی طلایی برای استفاده از خدمات 18 ماهه گارانتی محصول می باشد . همه چیز کامل و خوب است .
glx tara plus
بر روی صفحه نمایش گوشی ، علاوه بر برچسب مات کارخانه ، برچسب ضد خش وجود دارد  که با برچسب دیگری که در جعبه خواهید یافت ، دو برچسب خواهید داشت . وجود قاب ، و دو برچسب برای شرکتی که لوازم جانبی گسترده ایی در بازار ندارد ، جای تشکر دارد .
 
طراحی تارا پلاس بیشترین شباهت را به گوشی huawei G8 دارد . البته جز در شکل ظاهری کمتر شباهتی در ابعاد ، وزن یا سخت افزار بین این دو محصول وجود داد . با وجود انتقاداتی که این طراحی در بردارد ، اما انتظارمان از شرکتی که می تواند با 2000 نیرو فعالیت داشته باشد و اکنون تنها اندکی کمتر از 150 نفر در پروسه ی تولید این شرکت فعالیت می کنند ، بسیار بالا نیست که دست به طراحی محصولات خود نیز بزنند . 
GLX tata plus
تارا پلاس با وجود برچسب پایین رده ، طراحی چشم نوازی دارد ، نظر سنجی های بین المللی نشان میدهد بهترین ابعاد برای یک گوشی 4.7 اینچ می باشد . صفحه نمایش 5 اینچی تارا پلاس فاصله ی اندکی با 4.7 اینچ دارد ، اما کادر سیاه حاشیه نمایشگر ، بر ابعاد دستگاه افزوده است ، که می تواند کار با یک دست را بسیار سخت کند .
افزودن حاشیه سیاه اغلب برای تولیدات پایین رده تا میان رده برندهای چینی استفاده می شود ، تا زیبایی محصول و نزدیکی هرچه بیشتر صفحه نمایش با بدنه در عرض گوشی را ایجاد کند. این حاشیه مشکی بسته به رنگ گوشی ، بازخورد های متنوعی را در بر دارد ، به عنوان مثال این حاشیه در یک گوشی به رنگ مشکی مخفی خواهد ماند ، اما در گوشی دیگر با رنگ سفید توی ذوق خواهد زد . اما هرچه که هست بستگی به سلیقه ی خریدار دارد . شاید شما مثل من از این حاشیه بدتان نیاید :)
glx tara plus
صفحه نمایش تارا پلاس بنا به گفته ی شرکت سازنده ، LCD 5" INCH مجهز به فناوری IPS با نرخ 294 پیکسل بر هر اینچ است که نرخ خوب و متعارف میان رده ها می باشد . این صفحه نمایش قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ را داراست ، تصاویر در این صفحه نمایش بسیار خوب است و کنتراست خیلی خوبی را شاهد هستیم و رنگ های مشکلی عمق بسیار خوبی دارند . خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید کمی دچار مشکل می شود که شدید نیست . این صفحه نمایش عکس العمل خوبی را به لمس نشان میدهد و در کل صفحه نمایش رضایت بخش است .
glx tara plus
 
بالای نمایشگر  بر روی بدنه ، محل قرار گیری فلاش دوربین سلفی ، دوربین 2 مگاپیکسلی سلفی ، بلندگوی تماس تلفنی و سنسور مجاورت است . این حاشیه نه کم است ، نه زیاد . و اصلا مانند سری اکسپریا مورد انتقاد نیست. (البته من خود طرفدار سونی هستم)
بلندگوی تماس در این نسخه ایی که در دست ماست ، کیفیت و شفافیت مناسبی ندارد ، شاید این مشکل تنها برای نسخه ایی که در اختیار داریم باشد و در مورد بقیه گوشی ها صدق نکند .
فلاش دوربین سلفی قدرت اندکی دارد و محدوده ی کمی را نیز پوشش می دهد فاصله ی فلش بر روی بورد گوشی تا سوراخی که در بدنه برای آن تعبیه شده است به قدری ست که اگر در زوایای مختلف به آن نگاه کنید ، چیز های بیشتری از بورد گوشی را خواهید دید که می توانست اینگونه نباشد .
glx tara plus
دوربین 2 مگاپیکسی سلفی نیز ، به راستی قابل اعتماد نیست . تصاویر ثبت شده از آن  به قدری نا امید کننده است که می توان این دوربین را فقط برای برقراری تماس تصویری قابل قبول دانست  . تصاویر این دوربین جزئیات را به طور کامل از دست می دهد و تصویر به دست آمده آبرنگی جلوه می کند ، که بنظر مشکل از نرم افزار ذخیره سازی دوربین می باشد که خروجی مناسبی از سنسور نمی گیرد .
glx tara plus
پنل پایینی گوشی محل قرار گیری سه کلید لمسی می باشد ، ویجت ها ، خانه و بازگشت .
با قرار گیری این کلید ها در پنل پایینی ، امکان استفاده از تمام 5 اینچ گوشی میسر می شود . این کلید ها نور پس زمینه ندارند ، پس در تاریکی نیاز به یادگیری جایگاه آن ها خواهید داشت اما لمس بسیار ساده و سریع است و نگرانی از این بابت وجود ندارد . 
glx tara plus
با فشردن و نگه داشتن کلید خانه ، می توانید به نرم افزار های باز دسترسی پیدا کنید . گردش میان این برنامه ها و و بستن و گشودن شان کار آسان و دلچسبی ست . گزینه ایی برای بستن تمامی نرم افزار ها شبیه به نرم افزار CLEAN MASTER وجود دارد که میزان اشغال بودن رام را برایتان محاسبه می کند ، البته این محیط قابلیت این را دارد که نرم افزار هایی که می خواهید را قفل کنید تا در هر بار پاک سازی بسته نشوند و یا بالعکس ، نرم افزار های قفل شده ی  سیستم را ببندید . این بخش به خوبی و روانی هرچه تمام تر کار می کند . در بازگشایی مجدد نرم افزار های سنگین قدیمی مشکلی ندیدیم ، و گویا رام 1 به خوبی از پس کار های روزانه بر می آید .

glx tara plus

با نگاه داشتن کلید بازگشت نیز دایره کوچکی بر روی صفحه نقش می بندد که قابل جابجایی در صفحه می باشد ، با لمس این دایره کوچک ، می توانید به شورت کات هایی از نرم افزار های کاربردی تعریف شده ی سیستم دسترسی پیدا کنید . ما در مدت اندکی که با آن کار کردیم ، نتوانستیم نرم افزار های پیشنهادی اش را تغییر دهیم .
glx tara plus
پشت گوشی محل قرار گیری دوربین اصلی هشت مگا پیکسلی ، فلاس دوگانه LED و سنسور اثر انگشت است .
glx tara plus
قاب پشتی برخلاف تصورمان بسیار نازک و ظریف است و این نگرانی وجود دارد که در حین بازگشایی گوشی ، بشکند  . این قاب تا نزدیکی لبه ی نمایشگر بسط داده شده است که بازگشایی آن را بسیار دلهره آور می نماید . بر خلاف این توضیحات ، رنگ آمیزی و طرح آن بسیار دلچسب و زیباست و حس استهکام را منتقل می کند . با دارا بودن خار های بسیار  ، همه چیز سر جای خودش خوب چفت می شود .
glx tara plus
در زیر این قاب ، باطری 2200 میلی آمپری ، درگاه سیم کارت و کارت حافظه وجود دارد . قسمت داخلی قاب پشتی بدون رنگ آمیزی و خام است .
glx tara plus
قسمت دلهره آور قاب به همین جا ختم نمی شود و قرار گیری دکمه های ولم صدا و قفل به طور عجیبی روی قاب سوار اند و با یک نوار مشکی به قاب متصل شده اند که در صورت عدم احتیاط ، هنگام بازگشایی گوشی ، به این قسمت صدمه زده و باعث اشکال در دکمه های این قسمت می شود . در آن طرف ، روی بدنه محل قرار گیری جاییست که دکمه های قاب برای انجام وظیفه باید روی آن فشار وارد کنند . که متاسفانه ترکیب همه اینها می توانند دلهره ی بازگشایی را بیش از پیش کنند .
glx tara plus
همان طور که گفته شد تارا پلاس مجهز به ورودی دو سیم کارت و کارت حافظه می باشد که البته یک ورودی برای استفاده از سیم کارت و کارت حافظه مشترک است که تنها می توانید از آن برای استفاده سیم کارت دوم ، یا کارت حافظه استفاده کنید و استفاده توامان از آنها وجود نخواهد داشت .
باطری 2200 میلی آمپری تارا پلاس ، امـکان جدا سازی دارد . باطری گوشی نزدیک به 2 ساعت زمان برای شارژ شدن نیاز دارد و بسته به مصرف تان ساعاتی را برایتان دوام خواهد آورد . در استفاده روزمره ( بدون شبکه های مجازی و بازی ) یک روز برایتان دوام خواهد آورد  ، اما با استفاده از  شبکه های مجازی و انجام بازی ، قطعا این زمان بسیار کاهش خواهد یافت .
glx tara plus
سنور اثر انگشت ، با نرم افزار مخصوص خودش که به عنوان پیش فرض نصب شده است ، به خوبی کار می کند ، برای ثبت اثر انگشت با ورود به این نرم افزار و بار ها لمس سنسور ، نرم افزار شناسایی اثر انگشت شما را در تمامی جهات ثبت می کند تا درصد خطا به کمترین مقدار برسد . شما می توانید چنیدن اثر انگشت به ثبت برسانید . باز گشایی در کمتر از 0.5 ثانیه انجام می شود و تا کنون خطایی مشاهده نکردیم . با ثبت اثر انگشت بر روی چسب و انتقال آن به سنسور هم نتوانستیم گوشی را فریب داده و به صورت جعلی آن را باز کنیم پس می توان  از هر گونه خطا در بازگشایی آسوده خاطر بود . این سنسور علاوه بر بازگشایی گوشی ، می تواند انجام اموری چون ورق زدن صفحات منو ، پخش موسیقی ، ورود به دوربین و ... را هم بر عهده داشته باشد .
glx tara plus
دوربین 8 مگایپکسلی تارا پلاس ، یکی از نقاط قوت این گوشی می باشد ، عکس ها برای یک گوشی 330 هزار تومانی بسیار خوب است . علاوه بر کیفیت عکس و تا حدودی فیلم این گوشی ، منوی کاربری آسانی دارد و گزینه های بسیاری برای زیبایی بخشیدن به عکس وجود دارند ، اما بر خلاف تعدد گزینه ها ، این موارد تاثیر بسیار کمی بر خروجی تصاویر می گذارند . شما می توانید با نصب یک برنامه ی عکاسی دیگر ، این ضعف را بپوشانید .
با دارا بودن دریچه ی دیافراگم باز این دوربین ، اما همچنان با اندک لرزشی تصاویر دچار تاری خواهند شد ، البته هرچه شرایط نوری بهتر باشند ، سرعت عکاسی بالا خواهد رفت و تکان های احتمالی کمترین اثر را در تصویر خواهند گذاشت . فلاش دوگانه تا حدودی شما را برای ثبت بهترین عکس یاری می کند ، البته دوربین در شرایط نوری اندک  به خوبی فوکوس نکرده و در نتیجه با وجود روشنایی تصویر توسط فلاش ها ، هم چنان نتیجه تار خواهد بود ، همان طور که می دانید ، عکاسی هنر بازی با نور است ، پس باید برای هرچه بهتر ثبت شدن عکس ، چیز های بیشتری از نور بدانید . 
glx tara plus
لبه زیرین گوشی محل قرار گیری بلند گو ، درگاه USB  و ورودی صدا است .
صدای اسپیکر تنها از شیار های سمت راست تعبیه شده برای بلندگو خارج می شود و شیار مقابل برای زیبایی و تقارن طراحی محصول به کار رفته است . 
میکروفن ورودی صدا . عمکرد متوسطی دارد درگاه USB بنظر درگاه مطمئنی می آید و شارژر در آن لق نخواهد زد .
glx tara plus
لبه ی بالایی گوشی تنها محل قرار گیری جک 3.5 میلیمتری صداست که وظیفه ی خود را به خوبی ایفا می کند .
glx tara plus
لبه های دیگر دستگاه خالی از شیار یا دکمه است ، بجر لبه ی سمت راست دستگاه . در اینجا شاهد قرار گیری ولوم تغییر صدا و قفل هستیم ، این دکمه ها چیز خاصی برای گفتن ندارند و به خوبی عمل می کنند ، از لقی یا حرکت الاکلنگی خوشبختانه در آنها خبری نیست .
glx tara plus
به لطف آندروید  5.1 این گوشی از قابلیت های بسیاری برخوردار است ، از جمله ایجاد شرت کات بر روی صفحه مانند آنچه در آیفون ها می بینیم ، برش صفحه نمایش به ابعاد کوچک تر برای راحتی کار با یک دست در مواقع خاص ، تنظیم حرکت های لمسی مفهومی برای اختصاص به عملکرد خاص مد نظر شما و... . این آندروید خام است و کمترین طراحی و دخالتی در اینترفیس (طراحی محیط داخلی ) آن شده است ، از طرفی این نکنه می تواند در بر دارنده نکات مثبت از جمله ایجاد شخصی سازی های فوق العاده بیشتر نسبت به سایر گوشی ها باشد و از طرف دیگر هم پوئن منفی برای این شرکت ایرانیست که با محیط داخلی خودش گوشی را روانه بازار نمی کند .
امروزه اکثر شرکت ها ، حتی شرکت های چینی تازه تاسیس ، برای گوشی های خود رابط کاربری اختصاصی ارائه می دهند ، چون رابط کاربری نمایانگر و معرف شرکت می باشد . همان طور که می شود با دیدن محیط داخلی گوشی های سامسونگ و سونی یا سایرین ... آنها را از هم تشخیص داد و در ضمن میتوان با یک دست سازی گوشی ها جلوه ایی از نظم شرکت را به مشتری القا نمود .
استفاده خام آندروید علاوه بر نکات بسیارِ مثبت ، باگ ها و شلختگی هایی هم در بر دارد .
به علت نبود رابط کاربری اختصاصی ، بعضی از گزینه های منو فارسی نشده اند که باعث سردرگمی کاربر خواهد شد.
ان شا الله با رشد این شرکت شاهد مسایل اینچنینی نباشیم .
glx tara plus
 تارا پلاس چون اکثر هم قیمتی های خودش به شبکه های 2G و 3G بسنده کرده است و این گوشی از نسل 4 و 4/5 بی بهره است که می تواند یکی از نقطه ضعف های دیگر محصول به شمار رود . معمولا از رده قیمتی 400 هزار تومان به بالا شاهد ورود 4G به گوشی ها هستیم که با این توجیه می شود از کنار 4Gگذشت . همان طور که می دانید ، بعضی از امکانات ، چون نرخ فریم و ابعاد فیلم برداری و همین نسل های شبکه های ارتباطی با نوع پردازنده ی تلفن همراه نسبت دارند و هرچه این پردازنده قوی تر ، بهتر و به روز تر باشد ، امکانِ داشتنِ امکانات بیشتری را فراهم می کند .
حال اینکه با آوردن 4G به تارا پلاس چه میزان به قیمت اش افزوده می شد و آیا آن موقع باز هم ارزش خرید پیدا می کرد را نمی دانیم .
glx tara plus
بلندگوی استفاده شده در تارا پلاس ، بلندگوی خوب یا بهتر است بگوییم متوسطی است. کیفیت در آن خوب و اما بلندی صدا متوسط است . بلندی صدا ضعف بسیاری از گوشی های هوشمند است و فرقی ندارد پایین رده باشند یا میان رده . دیگر فراموش مان شده غول هایی مانند نوکیا و سونی اریکسون یا اژدهایی چون NEC بر سر همین اسپیکر ها چه رقابت هایی که نکردند . بر خلاف گذشته امروزه دیگر شاهد آن رقابت های زیبا نیستیم و در ابعاد کوچک تر و محدود تر خلاصه شده اند . می توان گفت در گوشی های امروزی بلندگو جایگاه مناسبی ندارد و از همین جهت خیلی نمی شود به جی ال ایکس خرده گرفت .
glx tara plus
قلب تپنده ی تارا پلاس مدیاتک MT6580 است . این پردازنده ی 4 هسته ایی ، 32 بیتی 1.3 گیگاهرتزی در کنار 1 گیگابایت ROM وظیفه انجام امور را بر عهده دارند .انجام امور روزانه از مهم ترین وظایف این سخت افزار است که به خوبی از پس آن برمی آید . در  مدت دو ماه حتی یک بار هم گوشی هنگ نکرده است که با وجود سخت افزار ضعیف و رم 1 دور از انتظار بود .
glx tara plus
 پردازش گرافیکی این دستگاه بر عهده Mail 400 است . تارا پلاس در کنار این مجموعه 8 گیگابایت حافظه ی داخلی نیز دارد ، که با وجود درگاه میکرو اس دی ، امکان افزایش این مقدار نیز وجود خواهد داشت .
glx tara plus
 
glx tara plus
 
جمع بندی :
در کل می توان به جی ال ایکس تارا پلاس ( glx tara plus ) امتیاز قابل قبول و خوبی داد . صفحه نمایش خوب . دوربین راضی کننده وحسگر اثر انگشت از جمله نقاط مثبت و دوربین سلفی ضعیف ، باطری متوسط و رابط کاربری رامی توان از جمله نقاط ضعف این گوشی دانست .
این گوشی یک پرچمدار نیست ، حتی میان رده ایی مانند ماد یا ماد + و پارس هم نیست و کمبود های آن را می توان به پای قیمت آن نوشت.
از رقبای تارا پلاس می توان به دو محصول از برند های چینی و کره ایی اشاره کرد :  huawei Y5 3G و samsung J1 4G  که البته از نظر قیمت نزدیک به 70/000 تومان از تارا پلاس گران تر اند . هواوی با دارا بودن قطب نما و مشابه بودن سایر مشخصات تارا پلاس از جمله صفحه 5 اینچ ، پردازنده ی نزدیک به هم و دوربین و باطری یکسان قیمتی 380 هزار تومانی دارد.
سام سونگ نیز با دارا بودن شبکه ی 4G  و صفحه نمایش باکیفیت SUPERAMOLED ، و صفحه نمایش 4 اینچ و دوربین 5 مگاپیکسلی ، قیمتی 400 هزار تومانی دارد .
که البته جی ال ایکس تارا پلاس (GLX TARA PLUS ) با دارا بودن حسگر اثر انگشت و قیمتی پایین تر ، دست برتر را دارد.
 
 
===================================================
 
نمونه عکس های دوربین اصلی تارا پلاس
glx tara plusglx tara plus
glx tara plusglx tara plus
glx tara plusglx tara plus
 
 
=======================================================
ابعاد جی ال ایکس تارا پلاس در مقایسه با سامسونگ جی3 2016
 
glx tara plusglx tara plus
 
 
===================================================
 مشاهده ی  نمونه ویدئوی دوربین جی ال ایکس تارا پلاس 
===================================================
مشاهده  ی "نگاه ویدئویی  مختصر " به جی ال ایکس تارا پلاس