بسم الله


بهتر است بجای مقدمه کمی واضح بگوییم که این پست "بررسی تخصصی " نیست . چون نه تخصص اش را داریم نه دلمان می آید به این نئو کلاسیک وطنی سخت بگیریم ، پس برادرانه در آغوشش خواهیم گرفت ! سلام جی ال ایکس !


گوشی GLX 2690 به اصطلاح طلایی ( GOLD ) ، از خانواده ی کلاسیک تولیدات تلفن همراه شرکت جی ال ایکس می باشد که با قیمتی حدود 120 هزار تومان قرار است جایی در بازار گوشی های ساده برای خود دست و پا کند .

به گفته ی جی ال ایکس این تلفن همراه دارای مختصات زیر می باشد ؛

  • ابعاد 120.6*50.8*8.9mm
  • وزن 65 گرم
  • تعداد سیم کارت 2
  • کیفیت دوربین 2.0 مگاپیکسل
  • رزولوشن عکس 960×1280
  • کیفیت فیلم برداری 240×320
  • ظرفیت باتری 1000 میلی آمپر
  • نسخه بلوتوث V2.0

از ابعادش اگر شروع کنیم ، گوشی به راحتی در کف دست جای میگیرد و میشود گفت نه کوچک است نه بزرگ . اندازه اش برای این سری از گوشی ها کاملا عالیست ، علاوه بر ابعاد ، 2690 قطر بسیار کمی دارد که ترکیب آنها با جنس بدنه با کیفیت و درب باطری فلزی احساس یک گوشی شیک را منتقل می کند .

تمامی تصاویر متعلق به یک گوشی کارکرده میباشد!

GLX 2690


GLX 2690


گوشی از روشنایی قابل تنظیم صفحه نمایش برخوردار است ، در حالت میانگین شدت روشنایی صفحه ی نمایش ، تصاویر بخوبی دیده میشوند ، حتی در زیر نور مستقیم خورشید ، جزئیات به خوبی قابل مشاهده هستند و نیازی به سایه کردن بر روی صفحه نمایش نخواهید داشت.


صفحه ی کلید گوشی در ردیف های افقی به هم چسبیده است ، اما این اتصال باعث نمی شود کلیدی اشتباه فشرده شود ، لااقل در این سه ماهی که گوشی را داشتیم چنین چیزی مشاهده نشد . ترتیب صفحه کلید فارسی مشابه ترتیب صفحه کلید های روان گوشی های سابق نوکیا و سونی اریکسون نیست و اگر به آن چیدمان عادت داشته باشید ، لازم است وقتی را برای یادگیری چیدمان جدید بگذارید . به عنوان مثال اولین حروف الفبا که از شماره سه شروع می شود قاعدتا بنا به کاربرد باید الف تنها باشد . اما بر خلاف تصویر ِ روی صفحه کلید ، اولین حرف ، " االف با کلاست " که قطعا کاربرد کمتری نسبت به الف تنها دارد ، و برای نوشتن یک الف ساده باید چهار بار کلید شماره ی 3 را فشار دهید تا بعد از گذر از حرف های "آ" "اِ" و "اَ" به الف پر کاربرد خودمان برسیم . توصیه ی ما این است که با این گوشی کسی را به مسابقه ی تایپ دعوت نکنید ، از ما گفتن !

یکی دیگر از معایب صفحه کلید گوشی ، صدای نسبتا بلند کلید هاست که در سکوت شاید باعث رنجش شما شود . در بسیاری از صفحه کلید ها ،کلید شماره ی 5 دارای یک برجستگی کوچک می باشد تا اگر چشمتان به صفحه کلید نیست ، بتوانید با پیدا کردم کلید 5 از طریق لمس ، موقعیت سایر کلید ها را پیدا کنید ، که متاسفانه خبری از این برجستگی کوچک در این گوشی نیست .

در آخر ، باز همه چیز به سلیقه و نوع کارکرد شما بستگی دارد ، پس اگر چشم بسته ، یا در سکوت تایپ نمی کنید و چیدمان نیز برایتان  اهمیتی ندارد ، همه چیز این صفحه کلید بر وفق مرادتان است :)

GLX 2690


دوربین گوشی واقعا 2 مگاپیکسل است ،نه کمتر و نه بیشتر ! شاید ابعاد پیکسل ربطی به کیفیت عکس های خروجی نداشته باشد ، اما این عدد شاید کمی تلفن را به دستتان بدهد که قضیه از چه قرار است . بنظرمان کیفیت عکس ها بیش از عبارت "قابل قبول" شایستگی دارند . همه چیز برای یک گوشی 120 هزار تومانی خوب است .

بلندگو صدای خوبی را ارائه میدهد ، ما با کیفیت 320 و در نهایت بلندی صدا ، چیز زائد کمی شنیدیم ، بلندگو صدای بلند زیادی ندارد اما کیفیت اش خوب است .

قاب پشتی نیز به خوبی چفت میشود و جای نگرانی ندارد .

GLX 2690


GLX 2690

گوشی توسط یک شارژر دو تیکه ی USB شارژ می شود ، که وجود این نوع درگاه شما را از همراهی همیشه شارژر خلاص می کند ، چون این درگاه همانیست که اکثریت گوشی های بازار از آن پشتیبانی می کنند ، پس همیشه برایتان شارژر پیدا می شود !

این درگاه در زیر گوشی قرار دارد، بر خلاف سوکیت 3.5 میلیمتری صدا که در بالا ی گوشی جای گرفته است . هدفون ارائه شده در داخل جعبه ی گوشی براحتی در این سوکیت می نشیند و شاهد قطع و وصل صدا نخواهید بود . قسمت آخر جک هدفون با کمی سختی وارد مادگی سوکیت میشود ، پس اگر هدفون را استفاده کردید و دچار قطع و وصل صدا هستید ، نگران نباشید و جک 3.5 میلیمتری را بیشتر درون گوشی فشار دهید . این سختی ، مزیتی ست تا خیالتان جمع باشد که هنگام جابجایی ، هدفون از جایش در نخواهد آمد .

هدفون نیز به نرمی در گوش می نشیند و تقریبا صدای بیرون را نخواهید شنید ، اما متاسفانه از بلندی بسیار ِصدا در این هدفون خبری نیست .

GLX 2690


GLX 2690


GLX 2690


GLX 2690

منوی این جی ال ایکس کمی یادآور گوشی های چینی است که اغلب هم مجهز به تلویزیون داخلی بودند . البته اکنون زمانه ایی نیست که کسی روی منوی گوشی ساده اش حساس باشد ،دیگر بحث " چهره ی درونی " گوشی های جاوا مانند سری 40 نوکیا یا سونی و سامسونگ مطرح نیست .  زیرا همه توجهات به تغییرات ظاهری اندک ios و android است .

در این منو برنامه هایی برای پخش فیلم ، پخش موسیقی و مدیریت فایل گنجانده شده است که همگی خوب کار می کنند . در ضمن قابلیت نصب برنامه های جاوا نیز در این گوشی فراهم است .

جمع بندی در بخش نرم افزاری گوشی ، عملکرد قابل قبول و خوبی را ثبت می کند و تنها عیب این گوشی پشتیبانی نکردن از حروف فارسی و جایگزینی این حروف با علامت سوال در اینترنت است که تعجب مارا برانگیخت .

لازم به ذکر است در طول سه ماه داشتن این گوشی ، هیچ هنگی در گوشی ندیدیم .

GLX 2690

به گفته ی جی ال ایکس، 2690 از باطری 1000 میلی آمپری بهره می برد . ما با نور متوسط صفحه نمایش و فعال بودن تک سیمکارت آن ، در استفاده عادی و روزمره تا 5 روز از گوشی استفاده کردیم . این عدد در صورتی که خیلی اهل گوش دادن به موسیقی باشید ، به 3 یا 2 روز تنزل خواهد کرد . البته اگر گوشی قرار است طی 3 روز خاموش شود ، تا صبح روز سوم علامت باطری ، شارژ کامل را نشان خواهد داد ، ظهر ، علامت به دو سوم و تا غروب حتما گوشی خاموش خواهد شد . پس گول ظاهر فریبنده ی علامت باطری را نخورید و توصیه ما این است که هر دو روز یا سه روز یک بار گوشی را به شارژ بزنید ، تا گوشی جایتان نگذارد .

این گوشی از دو سیم کارت پشتیبانی می کند ، شما میتوانید با اتصال یک کارت حافظه میکرو اس دی ، حافظه ی داخلی گوشی را افزایش دهید.

GLX 2690


GLX 2690


همراه این گوشی یک هدفون و یک شارژر دو تیکه ارائه می شود که شارژر دو ساعت و نیم تا سه ساعت برای شارژ کامل باطری زمان صرف می کند .

مزیت دو تیکه بودن شارژر این است که از کابل می توانید برای انتقال داده میان رایانه و موبایل استفاده کنید . عملیات انتقال فایل براحتی هرچه تمام تر انجام میشود و تنها کافیست که کابل را به رایانه و گوشی متصل کنید و سپس دو درایو که نشان گر حافظه ی داخلی و کارت حافظه جانبی میباشد در رایانه تان پدیدار می شود . تمام !

GLX 2690

جمع بندی ؛

میخواستیم جی ال ایکس را کمی بابت چهره ی داخلی گوشی سرزنش کنیم ، یا به زیبایی هم ردیف های همین گوشی در سایر برند ها ارجاع اش دهیم اما دلمان نیامد ،  کسی چه میداند ، اگر از جی ال ایکس به اندازه ایی که از هواوی ، شیائومی ، زد تی ایی و میزو در کشورهایشان حمایت میشود ،حمایت می شد ، چه جایگاهی انتظارش را می کشید .

به این 2690 زیبا می شود نمره ی خوبی داد . عملکرد کلی راضی کننده است و اگر در نظر داشته باشیم که کمپانی جی ال ایکس با تمام نا ملایمتی  ها و تمرکز روی گوشی های هوشمند ، در این وضع بازار که کمتر کمپانی به سمت گوشی غیر هوشمند ساده میرود و ... کمر به ادامه ی تولید این دست گوشی ها بسته است به این نتیجه خواهیم رسید که از جی ال ایکس 2690 نباید خیلی توقع داشته باشیم ، اما به این معنی نیست که گوشی انتظارات را برآورده نمی کند ، اتفاقا برعکس ، اما منظورمان این است به این دست گوشی ها نمی شود سخت گرفت . مسئله مسئله ی تفاوت نسل است !:) همین !